Artikel archief
Nieuw evenement
22-08-2013 21:45Dit is een voorbeeld beschrijving van een evenement. Je kunt deze beschrijving bewerken zoals je wilt, of compleet verwijderen.
Eerste blog
22-08-2013 21:45Onze nieuwe blog is vandaag van start gegaan. Houdt focus hierop en wij zullen proberen je geïnformeerd te houden. Je kunt nieuwe berichten plaatsen op deze blog via de RSS feed.
de zoek tocht en de keuze voor de Doerak 650
22-08-2013 22:23Na een zoektocht op verschillende sites kwamen we terecht op deze Doerak 650.
Wel zijn we in leerdam bij de Doerak club gaan kijken naar de diverse modelen van de Doerak schepen. Na die dag dus hebben we snel een afspraak gemaakt om de " CU NA MARA " te gaan bekijken in Amsterdam. We zochten een opknapper die er nog goed uitzag, maar waar onze ideen ook in kunnen verwerken.
In September als het goed is gaan we hem overvaren Gorichem waar hij aan de Wal gaat voor het Knippen en Scheren. ook zal hij op de kant gaan in Heukelum in de maanden mei t/m Juli om diverse werkzaamheden te kunnen doen.
De keuze en zoektocht naar een Doerak 650
22-08-2013 22:17Na veel boten gezien te hebben is onze keus gevallen op een Doerak 650.
hier wat historie over de Doerak 650.
Op de EISTA WERF in Nederhemert Zuid werden in de jaren 1959-1981 vele duizenden schepen gebouwd. De bekendste daarvan zijn de motorboot Doerak en de motorzeilers Rogger, Banjer en Krammer. Naast deze schepen werden echter nog veel meer andere modellen gebouwd, in staal en polyester. Voorbeelden hiervan zijn de Marak en Tarpan motorjachten en de EISTA motorkruisers (bijvoorbeeld Arthur en Arthur Nova), en niet te vergeten de vele EISTA roei- en zeilboten.
Alle schepen van de EISTA WERF zijn ontworpen door Dick Lefeber.
Informatie van de DOERAK 650
De Doerak 650 is wel de meest gebouwde en daardoor de meest bekende Doerak. Zeer typerend is de voorkuip met de voordeur in de kajuit. De wanden van de kajuit lopen door tot de zijden van de romp. Hierdoor heeft de 650 geen gangboorden. Als je naar voren wil moet de de draaitafel aan de kant draaien en door de voordeur de voorkuip in stappen. In de voorkuip zit je lekker beschut.
Lengte 6.50m
Breedte 2.73m
Diepgang 0.60m
Motor Yanmar 1 cyl. 12 pk
Doorvaarthoogte 1.70m
Gewicht 3000 kg
Brandstoftank 10 L
Watertank 120 L
Gebouwd van 1968 tot 1973
Na een speurtocht hebben zijn we uit gekomen bij deze Doerak 650.
de CU NA MARA. ligplaats W.S.V Amsterdam.
Historie over deze doerak
Bouwjaar 1970 en kreeg het bouwnummer 151
Motor; Yanmar PMX 8 motor nummer 90109 toerental 2100
keerkopeling; Yanmar
Motorkoeling; Kielkoeling
Exstra bijgeleverd; In en Uitwendig stralen en verzinken. Inspectiekoker boven de schroef.
kleur rugkussens NB 690B en zitkussens NB 690A gordijnen 600774 Roestbruin.
Naam van het schip. Jan van Gent
Thuishaven : Amsterdam
Daarna is hij nog 2 keer van eigenaar veranderd en kreeg de naam CU Na Mara, wij hebben de Doerak in 2013 gekocht van de Hr Mersmann en de thuishaven was bij watersportvereniging Amsterdam. In october is hij overgevaren naar zijn nieuwe thuishaven WSV de Steenenhoek te Gorinchem.
Ook hebben we de boot een andere naam gegeven en we Gao d'r Vur deze naam is onstaan omdat de boot een nieuwe hobby is, en ook dat er nog veel werk aan de boot gedaan moet worden.dus een mooi uitdaging
boot schilderen
21-03-2014 15:24leuke informatie over de boot schilderen